După 50 de ani de „revoluție modernă”, Franța se întoarce la învățământul clasic

sâmbătă, februarie 24, 2018 0 Niciun tag Permalink 0

Urmăresc cu mare interes, dezbaterea zilei în Franța, dezbatere care se desfășoară în jurul noii reforme a învățământului, în centrul căreia se află o totală modificare a examenului de bacalaureat. În acest sens, Ministrul Educației Naționale, Jean-Michel Blanquer, a prezentat miercuri, 14 februarie, reforma bacalaureatului în cadrul Consiliului de Miniștri. Ministrul de resort, un colaborator apropiat al preşedintelui Emmanuel Macron pare hotărât să ia măsuri ample pentru a modifica deciziile contra-productive anterioare, în materie de educaţie.

Această reformă pornește de un principiu important: revenirea la valorile clasice, fundamentale ale educației. Mai exact, Ministrul Educației Naționale din Franța a reintrodus clasele bilingve și studiul limbilor clasice (greaca și latina), ca să înțeleagă copiii cum a fost construită civilizația europeană. Imnul național a fost și el reintrodus în școli și cel mai probabil, uniformele vor deveni obligatorii și ele, la un moment dat, aceasta fiind o altă doleanță a ministrului. Așadar, francezii au primit cu entuziasm schimbările propuse admițând că multe experiențe nu s-au dovedit nici eficiente, nici solide. Ministrul mai dorește interzicerea telefoanele mobile în școală, dar și reintroducerea disciplinei și reabilitarea autorității profesorului. Sunt plăcut surprins să constat că, în Franța, întoarcerea la practici tradiționale, simple, clare și eficiente este primită favorabil, ca o nouă revoluție în materie de educație.

Revenind însă la reforma bacalaureatului, ministrul Educației a decis să diminueze complexitatea sa şi numărul mare de probe: de la 11 în total, la patru probe scrise şi una orală. O probă de limbă franceză, una de filozofie, două de specialitate şi un examen oral de 20 de minute. Demersul său întruneşte aprobarea majorităţii francezilor şi a majorităţii sindicatelor, ceea ce este de apreciat.

În România, ultimă reformă a educației propusă pe vremea Guvernului Cioloș prevedea exact modelul invers: renunțarea la studiul limbii latine, reducerea numărului de ore de limba română, precum și introducerea unor materii precum „Educație pentru drepturile copilului”, „Educație interculturală” sau „Educație pentru cetățenie democratică”. Măsurile, aspru criticate de corpul profesoral, dar și de o parte a opiniei publice, nu au fost până la urmă adoptate.

Și la noi, ca și în Franța, școala arată ca o cochilie goală. Cea mai recentă măsură propusă pentru a schimba acest lucru – Legea manualului școlar – este necesară pentru a se pune capăt crizei produse de actualul sistem al manualelor așa – zis „alternative”. Am convingerea că această Lege poate câștiga bătălia de opinie publică, în contextul în care autorii creativi și editurile private aflate în competiție nu au reușit să asigure o educație de calitate în ultimii ani.

În speranța că învățământul românesc va urmă exemplul celui din Franța,

Vă mulţumesc!

Niciun comentariu.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *