Reforma “portocalie” a Educației a eșuat! Se impun consultări cu specialiștii pentru o nouă Lege a educației.

miercuri, martie 21, 2018 0 Niciun tag Permalink 0

Doresc să supun atenției dumneavoastră astăzi, o temă deopotrivă actuală și importantă, cea a Legii educației naționale, analizată critic prin prisma rezultatelor/performanțelor ei. Vă reamintesc, celor care ați uitat, că actuala Lege a Educației Naționale, în vigoare din anul 2011, este opera a doi foști miniștri, Daniel Funeriu și Mircea Miclea. Să nu uităm rolul jucat de Emil Boc și de Președintele Traian Băsescu, cel din urmă fiind și cel care a promulgat-o. Nu este clar care anume a fost scopul acestei reforme majore a sistemului de învățământ, dar pot afirma, în mod cert, că Legea 1/2011 – Legea educației naționale a fost adoptată fără o consultare a specialiștilor în educație și fără a se supune anterior dezbaterii publice. Procedura asumării răspunderii de către Guvernul Boc a ocolit chiar și dezbaterea proiectului în legislativ, ceea ce a generat critici severe și un vast orizont de așteptare privitor la iminența abrogării ei. Consecințele le vedem de câțiva ani buni. Ministerul Educației a afișat, vineri  16.03.2018,  rezultatele parțiale înregistrate la simularea Evaluării Naţionale pentru elevii claselor a VIII-a.   La nivelul anului 2018, după cum probabil știți, conform Ministerului Educației Naționale: „în ceea ce priveşte disciplinele de examen, procentul notelor mai mari sau egale cu 5 a fost de 63,1% la Limba şi literatura română, respectiv de 33,1% la Matematică”. Prin urmare, doar  33,1% dintre elevii claselor a VIII-a au luat note peste 5 la matematică. Să ne amintim și că, în anul anterior, „în ceea ce priveşte disciplinele de examen, procentul notelor mai mari sau egale cu 5 a fost de 65,8% la Limba şi literatura română, respectiv de 40% la Matematică”. Prin urmare, 60% au luat note sub 5. Este oare necesar să mai menționăm și anul 2015, când  procentul notelor mai mari sau egale cu 5 a fost de 32,60% la Matematică? „Evoluția” este convingătoare…

Concluzia: pe de o parte avem o Lege a educației rigidă, lipsită de eficienţă, care adeseori “dăunează” elevilor; pe de altă parte, baronii manualelor sunt printre liberali. Nu mă surprinde acest lucru atâta timp cât, în 2011, PD-L (actual PNL) a creat prin Legea Educației Naționale acest grup infracțional educațional.

Tocmai din aceste motive se impun, urgent, mai multe direcții de acțiune. Prima ar fi standardizarea tuturor evaluărilor de la clasă și orientarea școlară încă din învățământul primar. Apoi, se impune adaptarea programelor școlare la realitățile secolului XXI și nu în ultimul rând, pregătirea profesorilor pentru noile programe școlare.

Toate acestea, în contextul unei noi Legi a educației.

Niciun comentariu.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *